CLICK HERE !

Friday, 18 December 2015

KUIH CARA MANIS





Bahan :

2 cawan tepung gandum
3 cawan santan - ½ biji kelapa
2 biji telur
1 st garam
1 st perisa pandan
Beberapa titik pewarna hijau
Gula pasir




Cara :

1. Bancuh santan + tepung gandum + telur + garam.
2. Masuk pewarna hijau + perisa pandan.
3. Tapis adunan.
4. Panaskan acuan kuih + griskan minyak.
5. Tuang adunan hingga hampir penuh.
6. Sudukan 1 sudu besar gula pasir ke dalam acuan. Tutup dengan tudung periuk.
7. Angkat, bila permukaan kuih dah masak.
8. Siap !



Sumber


17 comments:

  1. Wahh dah lama tak makan kuih ni

    ReplyDelete
  2. sedapnye.. saya amik resepi ye :)

    ReplyDelete
  3. Sedapnya! Nak try buat lah! Asyik beli kat pasar je. Kehkeh

    ReplyDelete
  4. Senang rupanya buat kuih cara manis ni. Selalu beli kalau dekat pasar pagi..sebab sedap sgt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sedap! Lepas nie, boleh la try buat.. シ

      Delete
  5. Sonang je rupanya. Akak selalulah telan kuih ni sebab sedap dan comey je saiz.

    ReplyDelete
  6. UMobile tengan menari. Tangkap UMobile dia :)

    ReplyDelete
  7. Kegemaran saya ni! Tapi belum pernah lg buat sendiri selalunya beli je hehe. Lagi satu suka cara berlauk. Sedap aihhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zara tak penah makan cara berlauk..satu hari nak kene try tu..hehee..

      Delete
  8. sedapnya akak. rajin benor eh masak bagus2 :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh la cuba resepi nie..シ akak tak de la rajin beno..hehe.. bile teringin nak makan, akak masak la..malas nak beli..kadang tak kene ngan tekak..kalo masak sendiri, confirm kene ngan tekak..hahaha.. :p

      Delete

CLICK HERE !